Home -> Serious games -> Sony playstation VR

bron: https://www.playstation.com/nl-nl/ps-vr/
Doelen
- Meten
- Informeren
- Oefenen
- Bewegen
- Communiceren
Doelgroep
Sony Playstation VR richt zich met name op gezonde mensen, maar is ook te gebruiken bij mensen met klachten waarbij fysieke activiteit belangrijk is, waaronder mensen met COPD, oncologische klachten, cardiale problemen, chronische aandoeningen en musculoskeletale aandoeningen.
Inhoud
Sony Playstation VR is een virtual reality systeem in de vorm van een headset met ingebouwd scherm en koptelefoon.
Dit kan worden uitgebreid met een camera (Playstation Camera) voor een één-op-één tracking, bewegingscontrollers (Playstation Move) voor communicatie met de VR omgeving en bewegingsbord (3dRudder) voor verplaatsing in de VR omgeving.
Let op: De Playstation Console en Controller zijn niet inbegrepen in het pakket.
Kosten
- De Sony Playstation VR wordt meestal geleverd in combinatie met een accessoires en games, dit is beschikbaar vanaf circa €320,-
Koppeling met elektronische patiënten dossiers (EPD's)
Nee
Vereisten besturingssystemen
N.v.t.
Taal
De software is beschikbaar in het vele talen. Ook in het Nederlands.
Onderzoeksresultaten
In de meeste gevallen leveren serious games bij fysieke revalidatie vergelijkbare resultaten op als conventionele therapie. Daarom kunnen serious games worden toegevoegd als aanvullende behandeling bij revalidatie voor verschillende pathologieën om de motivatie van de patiënt te stimuleren. Serious games kunnen ook thuis worden gebruikt om de revalidatie thuis door te zetten. (1) (2)
Sommige studies geven aan dat videogames volwassenen kunnen helpen bij tegengaan van secundaire veroudering (verouderingsprocessen die veroorzaakt worden door gedrag en omgeving). (3)
Met de steeds evoluerende technologie bieden VR-gebaseerde games boeiende, vermakelijke en kosteneffectieve manieren van functionele training met hoge intensiteit die kinderen met spastische hemiplegische CP motiveert om beide bovenste ledematen te gebruiken. Deze motivatie om VR-games te spelen verhoogt de vrijwillige inspanning om meer controle te krijgen over spierrekrutering en om de samentrekkingen van de handspieren fijn af te stemmen. Dit kan ook het gebruik van de aangedane bovenste extremiteit bij activiteiten van het dagelijks leven vergemakkelijken, wat op zijn beurt kan leiden tot verbeterde functionele onafhankelijkheid en verminderde zorglast voor zorgverleners (4).
- Bonnechère, B., Jansen, B., Omelina, L., & Van Sint Jan, S. (2016). The use of commercial video games in rehabilitation: a systematic review. International journal of rehabilitation research. Internationale Zeitschrift fur Rehabilitationsforschung. Revue internationale de recherches de readaptation, 39(4), 277–290. https://doi.org/10.1097/MRR.0000000000000190
- Perrochon, A., Borel, B., Istrate, D., Compagnat, M., & Daviet, J. C. (2019). Exercise-based games interventions at home in individuals with a neurological disease: A systematic review and meta-analysis. Annals of physical and rehabilitation medicine, 62(5), 366–378. https://doi.org/10.1016/j.rehab.2019.04.004
- Vázquez, F. L., Otero, P., García-Casal, J. A., Blanco, V., Torres, Á. J., & Arrojo, M. (2018). Efficacy of video game-based interventions for active aging. A systematic literature review and meta-analysis. PloS one, 13(12), e0208192. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0208192
Goyal, C., Vardhan, V., & Naqvi, W. (2022). Virtual Reality-Based Intervention for Enhancing Upper Extremity Function in Children With Hemiplegic Cerebral Palsy: A Literature Review. Cureus, 14(1), e21693. https://doi.org/10.7759/cureus.21693
Meer informatie
Reviews
Voor deze technologie zijn nog geen reviews beschikbaar.
Uitgelichte technologieën
Muscles & Kinesiology, Visible Body

Kinesiology Taping Guide

Achy Penguin

Bekijk het overzicht van de technologieën
Beweegtech.nl helpt jou als fysiotherapeut of oefentherapeut om voor jouw patiënt te inventariseren of er beweegzorgtechnologie is die jouw behandeling kan ondersteunen. Je kunt zoeken op een specifiek doel, doelgroep of type technologie en ziet vervolgens welke mogelijkheden er zijn. Op basis van de eigenschappen van de technologie bepaal jij of de technologie aansluit bij jouw patiënt: de juiste technologie bij de juiste patiënt!
BeweegTech is mede mogelijk gemaakt door



