Home -> Serious games -> Sony playstation VR

Sony Playstation VR

bron: https://www.playstation.com/nl-nl/ps-vr/

Nabootsen van een levensechte ervaring van een game die wordt gespeeld met 360 graden zicht, 3D audio en bewegingssensoren. Ondersteunen van een continue en correcte implementatie van oefeningen/activiteiten en om te motiveren om te blijven oefenen of om actief te blijven in een klinische of particuliere setting. Delen van gegenereerde content en communicatie met andere spelers of zorghulpverleners.

Doelen

  • Meten   
  • Informeren   
  • Oefenen   
  • Bewegen   
  • Communiceren   

Doelgroep

Sony Playstation VR richt zich met name op gezonde mensen, maar is ook te gebruiken bij mensen met klachten waarbij fysieke activiteit belangrijk is, waaronder mensen met COPD, oncologische klachten, cardiale problemen, chronische aandoeningen en musculoskeletale aandoeningen. 

Inhoud

Sony Playstation VR is een virtual reality systeem in de vorm van een headset met ingebouwd scherm en koptelefoon. 

Dit kan worden uitgebreid met een camera (Playstation Camera) voor een één-op-één tracking, bewegingscontrollers (Playstation Move) voor communicatie met de VR omgeving en bewegingsbord (3dRudder) voor verplaatsing in de VR omgeving. 

Let op: De Playstation Console en Controller zijn niet inbegrepen in het pakket.  

Kosten

  • De Sony Playstation VR wordt meestal geleverd in combinatie met een accessoires en games, dit is beschikbaar vanaf circa €320,-  

Koppeling met elektronische patiënten dossiers (EPD's)

Nee

Vereisten besturingssystemen

N.v.t.

Taal

De software is beschikbaar in het vele talen. Ook in het Nederlands. 

Onderzoeksresultaten

In de meeste gevallen leveren serious games bij fysieke revalidatie vergelijkbare resultaten op als conventionele therapie. Daarom kunnen serious games worden toegevoegd als aanvullende behandeling bij revalidatie voor verschillende pathologieën om de motivatie van de patiënt te stimuleren. Serious games kunnen ook thuis worden gebruikt om de revalidatie thuis door te zetten. (1) (2) 

Sommige studies geven aan dat videogames volwassenen kunnen helpen bij tegengaan van secundaire veroudering (verouderingsprocessen die veroorzaakt worden door gedrag en omgeving). (3) 

 

Met de steeds evoluerende technologie bieden VR-gebaseerde games boeiende, vermakelijke  en kosteneffectieve manieren van functionele training met hoge intensiteit die kinderen met spastische hemiplegische CP motiveert om beide bovenste ledematen te gebruiken. Deze motivatie om VR-games te spelen verhoogt de vrijwillige inspanning om meer controle te krijgen over spierrekrutering en om de samentrekkingen van de handspieren fijn af te stemmen. Dit kan ook het gebruik van de aangedane bovenste extremiteit bij activiteiten van het dagelijks leven vergemakkelijken, wat op zijn beurt kan leiden tot verbeterde functionele onafhankelijkheid en verminderde zorglast voor zorgverleners (4).

  

  

  1. Bonnechère, B., Jansen, B., Omelina, L., & Van Sint Jan, S. (2016). The use of commercial video games in rehabilitation: a systematic review. International journal of rehabilitation research. Internationale Zeitschrift fur Rehabilitationsforschung. Revue internationale de recherches de readaptation39(4), 277–290. https://doi.org/10.1097/MRR.0000000000000190 
  2. Perrochon, A., Borel, B., Istrate, D., Compagnat, M., & Daviet, J. C. (2019). Exercise-based games interventions at home in individuals with a neurological disease: A systematic review and meta-analysis. Annals of physical and rehabilitation medicine62(5), 366–378. https://doi.org/10.1016/j.rehab.2019.04.004 
  3. Vázquez, F. L., Otero, P., García-Casal, J. A., Blanco, V., Torres, Á. J., & Arrojo, M. (2018). Efficacy of video game-based interventions for active aging. A systematic literature review and meta-analysis. PloS one13(12), e0208192. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0208192 
  4. Goyal, C., Vardhan, V., & Naqvi, W. (2022). Virtual Reality-Based Intervention for Enhancing Upper Extremity Function in Children With Hemiplegic Cerebral Palsy: A Literature Review. Cureus, 14(1), e21693. https://doi.org/10.7759/cureus.21693

Meer informatie

Laatst gewijzigd op:

Reviews

Voor deze technologie zijn nog geen reviews beschikbaar.

Uitgelichte technologieën

Hipper

Middel 4platform
Hipper (wearable i.c.m. platform) heeft als doel om zowel patiënten als fysio- en oefentherapeuten inzicht te geven in het beweeggedrag van de patiënt, om zo de patiënt te coachen in het behalen van therapiedoelen rondom beweegactiviteiten.

Muscles & Kinesiology, Visible Body 

mobiele_applicatie
Muscles & Kinesology is onderdeel van de Visible body waarmee je de anatomie en kinesiologie van het lichaam kan bestuderen.

Kinesiology Taping Guide

mobiele_applicatie
De kinesiologie taping guide is een app waar stapsgewijs wordt uitgelegd hoe je kinesiotape kan aanleggen.

Bekijk het overzicht van de technologieën

Beweegtech.nl helpt jou als fysiotherapeut of oefentherapeut om voor jouw patiënt te inventariseren of er beweegzorgtechnologie is die jouw behandeling kan ondersteunen. Je kunt zoeken op een specifiek doel, doelgroep of type technologie en ziet vervolgens welke mogelijkheden er zijn. Op basis van de eigenschappen van de technologie bepaal jij of de technologie aansluit bij jouw patiënt: de juiste technologie bij de juiste patiënt!

BeweegTech is mede mogelijk gemaakt door