Home -> Fitness games -> Nintendo switch

Nintendo switch

https://www.nintendo.nl/Hardware/Nintendo-Switch-familie/Nintendo-Switch/Nintendo-Switch-1148779.html

bron: https://youtu.be/WniaKJzCNRI

Vertalen van bewegingen van draadloze technologie met ingebouwde bewegingssensoren op een tv-scherm, tablet of een gamepad. Ondersteunen van een continue en correcte implementatie van oefeningen/activiteiten en om te motiveren om te blijven oefenen of om actief te blijven onder weg of in een klinische of particuliere setting. Delen van gegenereerde content en communicatie met andere spelers of zorghulpverleners.

Doelen

  • Meten   
  • Informeren   
  • Oefenen   
  • Bewegen   
  • Communiceren

Doelgroep

Nintendo Wii richt zich met name op gezonde mensen, maar is ook te gebruiken bij mensen met klachten waarbij fysieke activiteit belangrijk is, waaronder mensen met COPD, oncologische klachten, cardiale problemen, chronische aandoeningen en musculoskeletale aandoeningen. 

Inhoud

  • Nintendo Switch is een op sensoren gebaseerd gaming platform in de vorm van een gamepad met twee afstandsbedieningen die kunnen worden losgekoppeld. 
  • Nintendo heeft een sportpakket ontwikkeld die gebaseerd zijn op het uitvoeren van bepaalde fysieke activiteiten met behulp van de Ring-Con en de Leg Strap (Ring Fit Advanture). 
  • Nintendo biedt ook een compactere versie aan die men alleen kan gebruiken als hand-held systeem (Nintendo Switch Lite). 

Kosten

De Nintendo Switch wordt geleverd vanaf circa €300,-.  
De Nintendo Switch Lite wordt geleverd vanaf circa €200,- 

Ring Fit Advanture wordt geleverd vanaf circa €70,-  

 

Koppeling met elektronische patiënten dossiers (EPD's)

Er is geen koppeling mogelijk met fysiotherapeutische EPD’s.

Vereisten besturingssystemen

N.v.t. 

 

Taal

De software is beschikbaar in het vele talen, ook in het Nederlands. 

Onderzoeksresultaten

In de meeste gevallen leveren serious games bij fysieke revalidatie vergelijkbare resultaten op als conventionele therapie. Daarom kunnen serious games worden toegevoegd als aanvullende behandeling bij revalidatie voor verschillende pathologieën om de motivatie van de patiënt te stimuleren. Serious games kunnen ook thuis worden gebruikt om de revalidatie te behouden. (1) (2) 

Sommige bevindingen geven aan dat op videogames gebaseerde interventies volwassenen kunnen helpen bij het leiden van actieve verouderingsprocessen en het voorkomen van secundaire veroudering. (3) 

Uit recent onderzoek blijkt dat het gebruik van de Nintendo Ring Fit Adventure (accessoire voor de Nintendo Switch) significante verbetering van fysieke fitness laat zien in individuen die gedurende langere tijd geen fysieke activiteiten hebben uitgevoerd (4)

  1. Bonnechère, B., Jansen, B., Omelina, L., & Van Sint Jan, S. (2016). The use of commercial video games in rehabilitation: a systematic review. International journal of rehabilitation research. Internationale Zeitschrift fur Rehabilitationsforschung. Revue internationale de recherches de readaptation39(4), 277–290. https://doi.org/10.1097/MRR.0000000000000190
  2. Perrochon, A., Borel, B., Istrate, D., Compagnat, M., & Daviet, J. C. (2019). Exercise-based games interventions at home in individuals with a neurological disease: A systematic review and meta-analysis. Annals of physical and rehabilitation medicine62(5), 366–378. https://doi.org/10.1016/j.rehab.2019.04.004 
  3. Vázquez, F. L., Otero, P., García-Casal, J. A., Blanco, V., Torres, Á. J., & Arrojo, M. (2018). Efficacy of video game-based interventions for active aging. A systematic literature review and meta-analysis. PloS one13(12), e0208192. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0208192 
  4. Wu, Y. S., Wang, W. Y., Chan, T. C., Chiu, Y. L., Lin, H. C., Chang, Y. T., Wu, H. Y., Liu, T. C., Chuang, Y. C., Wu, J., Chang, W. Y., Sun, C. A., Lin, M. C., Tseng, V. S., Hu, J. M., Li, Y. K., Hsiao, P. J., Chen, C. W., Kao, H. Y., Lee, C. C., … Chu, C. M. (2022). Effect of the Nintendo Ring Fit Adventure Exergame on Running Completion Time and Psychological Factors Among University Students Engaging in Distance Learning During the COVID-19 Pandemic: Randomized Controlled Trial. JMIR serious games, 10(1), e35040. https://doi.org/10.2196/35040

. 

Meer informatie

Laatst gewijzigd op:

Reviews

Voor deze technologie zijn nog geen reviews beschikbaar.

Uitgelichte technologieën

Hipper

Middel 4platform
Hipper (wearable i.c.m. platform) heeft als doel om zowel patiënten als fysio- en oefentherapeuten inzicht te geven in het beweeggedrag van de patiënt, om zo de patiënt te coachen in het behalen van therapiedoelen rondom beweegactiviteiten.

Muscles & Kinesiology, Visible Body 

mobiele_applicatie
Muscles & Kinesology is onderdeel van de Visible body waarmee je de anatomie en kinesiologie van het lichaam kan bestuderen.

Kinesiology Taping Guide

mobiele_applicatie
De kinesiologie taping guide is een app waar stapsgewijs wordt uitgelegd hoe je kinesiotape kan aanleggen.

Bekijk het overzicht van de technologieën

Beweegtech.nl helpt jou als fysiotherapeut of oefentherapeut om voor jouw patiënt te inventariseren of er beweegzorgtechnologie is die jouw behandeling kan ondersteunen. Je kunt zoeken op een specifiek doel, doelgroep of type technologie en ziet vervolgens welke mogelijkheden er zijn. Op basis van de eigenschappen van de technologie bepaal jij of de technologie aansluit bij jouw patiënt: de juiste technologie bij de juiste patiënt!

BeweegTech is mede mogelijk gemaakt door