Home -> Mobiele applicaties -> Microsoft Xbox Kinect

Microsoft Xbox Kinect

Doelen

  • Meten   
  • Informeren   
  • Oefenen   
  • Bewegen   
  • Communiceren

Doelgroep

Microsoft Xbox Kinect richt zich met name op gezonde mensen, maar is ook te gebruiken bij mensen met klachten waarbij fysieke activiteit belangrijk is, waaronder mensen met COPD, oncologische klachten, cardiale problemen, chronische aandoeningen en musculoskeletale aandoeningen. 

Inhoud

  • Microsoft Xbox Kinect is een virtual reality systeem in de vorm van een camera en sensor. 
  • Let op: De Xbox Console en Controller zijn niet inbegrepen in het pakket.  

Kosten

Microsoft Xbox Kinect wordt niet meer verkocht.  

Koppeling met elektronische patiënten dossiers (EPD's)

Er is geen koppeling mogelijk met fysiotherapeutische EPD’s.

Vereisten besturingssystemen

N.v.t. 

 

Taal

De software is beschikbaar in het vele talen, ook in het Nederlands. 

Onderzoeksresultaten

In de meeste gevallen leveren serious games bij fysieke revalidatie vergelijkbare resultaten op als conventionele therapie. Daarom kunnen serious games worden toegevoegd als aanvullende behandeling bij revalidatie voor verschillende pathologieën om de motivatie van de patiënt te stimuleren. Serious games kunnen ook thuis worden gebruikt om de revalidatie te behouden. (1) (2) 

Sommige bevindingen geven aan dat op videogames gebaseerde interventies volwassenen kunnen helpen bij het leiden van actieve verouderingsprocessen en het voorkomen van secundaire veroudering. (3) 

  1. = Bonnechère, B., Jansen, B., Omelina, L., & Van Sint Jan, S. (2016). The use of commercial video games in rehabilitation: a systematic review. International journal of rehabilitation research. Internationale Zeitschrift fur Rehabilitationsforschung. Revue internationale de recherches de readaptation39(4), 277–290. https://doi.org/10.1097/MRR.0000000000000190
  2. = Perrochon, A., Borel, B., Istrate, D., Compagnat, M., & Daviet, J. C. (2019). Exercise-based games interventions at home in individuals with a neurological disease: A systematic review and meta-analysis. Annals of physical and rehabilitation medicine62(5), 366–378. https://doi.org/10.1016/j.rehab.2019.04.004 
  3. = Vázquez, F. L., Otero, P., García-Casal, J. A., Blanco, V., Torres, Á. J., & Arrojo, M. (2018). Efficacy of video game-based interventions for active aging. A systematic literature review and meta-analysis. PloS one13(12), e0208192. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0208192 

. 

Meer informatie

Laatst gewijzigd op:

Reviews

Voor deze technologie zijn nog geen reviews beschikbaar.

Uitgelichte technologieën

Hipper

Middel 4platform
Hipper (wearable i.c.m. platform) heeft als doel om zowel patiënten als fysio- en oefentherapeuten inzicht te geven in het beweeggedrag van de patiënt, om zo de patiënt te coachen in het behalen van therapiedoelen rondom beweegactiviteiten.

Muscles & Kinesiology, Visible Body 

mobiele_applicatie
Muscles & Kinesology is onderdeel van de Visible body waarmee je de anatomie en kinesiologie van het lichaam kan bestuderen.

Kinesiology Taping Guide

mobiele_applicatie
De kinesiologie taping guide is een app waar stapsgewijs wordt uitgelegd hoe je kinesiotape kan aanleggen.

Bekijk het overzicht van de technologieën

Beweegtech.nl helpt jou als fysiotherapeut of oefentherapeut om voor jouw patiënt te inventariseren of er beweegzorgtechnologie is die jouw behandeling kan ondersteunen. Je kunt zoeken op een specifiek doel, doelgroep of type technologie en ziet vervolgens welke mogelijkheden er zijn. Op basis van de eigenschappen van de technologie bepaal jij of de technologie aansluit bij jouw patiënt: de juiste technologie bij de juiste patiënt!

BeweegTech is mede mogelijk gemaakt door